روشاروشا، تا این لحظه: 14 سال و 10 ماه و 7 روز سن داره

برای دخترم روشا

معیارهای انتخاب مهد کودک

1391/4/1 14:19
نویسنده : مامان ستاره
630 بازدید
اشتراک گذاری

دخترم مدت یه ماهه که با هم به خیلی از مهدهای نسبتا نزدیکمون سر زدیم و جستجو کردیم .خیلی از مهدهایی که همه جا تعریفشونو شنیده بودیم(مثل آوند ، برنا ، نمو ، مهستان ، ثمره، راهیان رشد، ستارگان ، تابان ، شاپرک ، نوگلان ، زلال ،آشیانه ، خانه کارآفرینی و خلاقیت ، سعادت آباد ، کیمیا ، سوده ، شهرزاد) ولی نتونستیم یه جایی رو پیدا کنیم که مناسب خانم دسته گلی مثل شما باشه. البته اینو بگم همه بچه ها دسته گل هستند .یا بهتر بگم مثل غنچه که قراره یه روز باز بشند.من این مهد ها رو مناسب هیچ بچه ای ندیدم و مامانی خیلی واقعا ناراحت کننده بود. خیلی برای بچه هایی که مهد می رند ناراحت شدم و همینطور خیلی برای خودمون.

 به همین خاطر تصمیم گرفتم این صفحه از وبلاگ شما رو به معیارهای انتخاب مهد کودک تخصیص بدم.

 

دخترم در خلال بازدیدهام متوجه شدم بعضی از مهد ها اجازه بازدید از مهد رو در ساعاتی که بچه ها داخل مهد هستند ، نمی دن. همین جا لازمه به مادرهایی که به این جور مهد ها اعتماد می کنند اعلام کنم :

مهد کودک با کیفیت هرگز زمان بازدید شما را به زمانهایی محدود نمی کند که کودکان حضور ندارند و یا در خواب به سر می برند.(کلیدهای رفتار با کودک 2 ساله - مگ زوبیک)

و چیزی که خیلی موجب تعجبم بود این بود که لیست رزرو این مهدها اینقدر طولانی بود که اگر فرضا من می خواستم شما رو ثبت نام کنم باید 1 -2 سال صبر کنم.

مهد هایی مثل  سوده ، خانه کارآفرینی و خلاقیت ، آشیانه ، مهستان و خیلی های دیگه به ما اجازه ندادند که تعامل مربی با بچه ها رو از نزدیک ببینیم و وقتی من اعتراض کردم گفتند : این روش کار ماست .

انتقاد من از اولیایی هست که صرفا به گفته های پر زرق و برق و گاهی به ساختمان پر زرق و برق مهدها بسنده می کنند و سرمایه زندگیشونو به دست اونا می سپارند.

پدرها و مادرها !

نحوه تعامل مربی  (برگرفته از واژه رب به معنی پرورش دهنده) در شکل گیری احساس کودک نسبت به خودش بسیار تاثیر گذار است. یعنی اینکه کودک خود را ارزشمند بداند و یا دوست داشتنی یا احساس توانمندی بکند و یا برعکس. این مهمترین دانشی هست که یک مربی به کودک خردسال (زیر 6 سال)ارائه می دهد که ساختار کلی شخصیت فردی و اجتماعی کودک و اساس اعتماد به نفس و حتی آینده تحصیلی او را رقم می زند.

این حق ماست که بتونیم نحوه تعامل مربی ها رو و روش کار و برنامه مهد ها رو از نزدیک ببینیم . مایی که عزیز ترین موجود زندگیمون رو می خواهیم به اونا بسپاریم و مهد کودکها نباید صرفا به خاطر نیاز ما به اونها و به خاطر جمعیت زیاد شهر (به خصوص تهران) از ما سوء استفاده کنند و این حق ما رو نادیده بگیرند.

 

و ما اولیا هستیم که اجازه این تضییع حق رو به اونها می دیم .چون برای مهدی که از نزدیک ندیدیم سر و دست می شکنیم. چون اعتراض نمی کنیم.و ترجیح می دیم مثل بقیه باشیم و قبول کنیم.

 

اگر می خواهید فرزندتان راضی باشد و از او به خوبی مراقبت شود ,لازم است محل را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید کسانی که از کودکتان مراقبت می کنند و محیط و برنامه مهد با استانداردهای شما مطابقت می کند.(همان کتاب- مگ زوبیک)

هیچ چیز نمی تواند جای بازدید شخصی شما را بگیرد ، چون ملاکهای افراد برای تشخیص مهد کودک با کیفیت ، متفاوت است(همان کتاب- مگ زوبیک)

بعد از انتخاب مهد کودک ، باز به او سر بزنید . همه مهد های کودک باید همیشه از بازدید والدین استقبال کنند و محدودیتی قایل نشوند. هر مهد کودکی که دستیابی والدین را به خود محدود می کند برای کودک شما جای امنی نیست.(همان کتاب- مگ زوبیک)

هنگام بازدید یک کاغذ و قلم بردارید و برداشتهای خود را یادداشت کنید.

سوالهای زیر می تواند به شما برای ارزیابی مهد کودک کمک کند.

 

1-      اولین برداشتهای شما درباره مهد کودک چیست؟

2-      آیا به نظر می رسد بچه ها با شادی مشغول بازی هستند؟

3-      آیا به نظر می رسد که مربیان از وجود بچه ها لذت می برند و با آنها به راحتی تعامل می کنند؟

4-      آیا مربیان در کلام و رفتار خود عشق و محبت نشان می دهند؟

5-      آیا کودکان برای بازی فعالانه , فضای کافی دارند؟ جایی برای بازی با تاب و سرسره و یا اسباب بازیهای بالا رفتنی

6-      آیا جایی برا بازی با ماسه و فضای کافی برای دویدن و پریدن هست؟

7-      آیا محیط تمیز است و به خوبی از آن نگهداری می شود؟

8-      آیا هنگام بازی کودکان به خوبی بر آنها نظارت می شود؟

9-      آیا برای فعالیتهای گوناگون بچه ها فضایی وجود دارد؟

  • گوشه ای برای بازیهای ساختمانی Lego (دقت کنید بچه ها در این محل چگونه بازی می کنند.آیا با هم همکاری و تلاش و کوشش کی کنند یا در استفاده از آنها با هم مشکل دارند)
  • محلی برای خاله بازی. (در این محل وسایل و لباسهای بزرگسالان و عروسکها و اسباب بازی های مربوطه وجود دارند.)
  • پازلها و بازیهایی که دستها را تقویت می کنند.
  • گوشه قصه یا استراحت (فضای راحتی که بچه ها بتوانند به تماشای کتابهای مصور بپردازند یا زمانی را در آرامش و سکوت بگذرانند.)
  • محوطه کارهای هنری (جایی که بچه ها بتوانند با خیال راحت با رنگ و وسایل هنری استفاده کند و محیط محوطه را کثیف کند.یعنی بدون نگرانی )
  • زمانهای مخصوصی که در برنامه مهد کودک گنجانده شده است چیست؟ 
  • زمان رسیدن: وقتی بچه ها به مهد کودک می رسند آیا یکی از مربیان به استقبال آنها می رود و جلوی نام آنها علامت حاضر می زند؟

آیا به بچه ها فرصت داده می شود از والدین خود خداحافظی کنند؟

 

  • زمانهای تغییر فعالیت: آیا مربیان برای شروع فعالیت جدید به بچه ها کمک می کنند؟ آیا از آیین هایی مانند شعر خوانی یا بازیهای خاص استفاده می کنند؟ اگر کودکی مقاومت می کند باید او را کمک کنند نه سرزنش.
  • زمان قصه خوانی یا گردهمایی : بعضی بچه ها نیاز دارند به هنگام گوش کردن بایستند یا به این سو و آن سو بروند. آیا از بچه هایی که دائم وول می خورند در گروه استقبال می شود؟

 

  • زمان صرف میان وعده یا ناهار :آیا از نوع غذا یا روش پذیرایی رضایت دارید؟

10-   سیاستهای مهد کودک برای حفظ سلامهی و بهداشت چیست؟

  • آیا مهد کودک برای حفظ بهداشت بچه ها  از مسئولین و بچه ها می خواهد که دستان خود را بعد از رفتن به توالت و قبل از دست زدن به خوراکی ها بشویند؟
  • آیا سرویس بهداشتی مهد و محوطه تعویض پوشک ضد عفونی می شود؟
  • آیا آب بینی بچه ها پاک می شود و حوله تمیز یا دستمال کاغذی در اختیار آنها قرار می گیرد تا بتوانند دستها و صورت خود را خشک کنند.
  • آیا رختخواب هر کودکی به طور مجزا و تمییز نگه داشته می شود؟

 

11-   آیا محیط داخلی و خارجی مهد کودک به طور کامل برای بچه ها ایمن سازی شده است؟ آیا مواد خطر ناک در کمد های قفل شده قرار دارد؟ آیا سیمهای برق و مواد شوینده و لوازم آشپزی در جایی امن قرار داده شده اند؟ آیا تعداد مسئولین ناظر برای رویایی با فوریتها کافی است؟ آیا برای خروج بچه ها از مهد به هنگام بروز آتش سوزی یا بلایای دیگر برنامه ریزی شده است؟

 

12-   مهد کودک با کیفیت خوب از شما می خواهد هر وقت که خواستید سر بزنید چون بهترین مراکز می خواهند که والدین روش کار آنها را ببینند و درک کنند که مسئولین و مربیان مهد هر روز و در تمام روز ، کار خود را به نحو احسن انجام می دهند.

(همان کتاب- مگ زوبیک)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

leila va karen
21 خرداد 91 12:57
mamnoon setare jan kheily aaly bood albatte man in ketab ro motalee karde boodam ama az anjaee ke midoni hich mahdi nadidam ke tamame in masael ro bedone shak ejra kone baghe setareha bishtarin emtiaz ro to jadvali ke man baraye mahd ha tarahi karde boodam gereft va mohemtarinesh in bood ke mizare rahat beri to mahd va az enteghad narahat nemishe be marzie salam beresoon rasha joon ro beboos
مامان بهار
23 تیر 91 0:25
عزیزم تولدت مبارک
سمانه(مامان محمدرهام)
23 تیر 91 2:50
تولد تولد تولدت مبارککککککککککککککک
مامان زهرا
23 تیر 91 11:51
تولد تولد تولدت مبارک صدو بیست ساله شی
مامان تارا
23 تیر 91 13:27
تولد مبارک روشا جونم
مامان عادله
23 تیر 91 14:56
تولدت مبارک عزیزم
ستاره (مامان روشا)
23 تیر 91 16:01
مرسی از همه دوستان برای تبریک ها. بوس
سپیده
23 تیر 91 20:40
سلام. تولدش مبارک. خوشحال می شم به وبلاگ منم سر بزنید.